Tyneso
Full-service, b2b IT-specialist Tyneso ondersteunt groeiende kmo’s door het volledige IT-beheer over te nemen. Daarmee creëert de onderneming een moderne en veilige digitale werkomgeving die de productiviteit van werknemers verhoogt. Om haar reeds bewezen IT-strategie breder in de markt te zetten, lanceerde Tyneso een WinWinner-campagne. Op twee maanden tijd haalde de crowdlendingcampagne €220.500 op.
Sinds de oprichting van Tyneso in 2005 groeide het bedrijf uitsluitend organisch. Zonder actief in te zetten op sales of marketing bouwde zaakvoerder Steven Tytgat een indrukwekkend klantenbestand op, inclusief grote spelers als Baloise, Sipwell en IJsfabriek Strombeek.
Na 15 jaar wil Steven een volgende stap zetten in het groeiverhaal van zijn onderneming: “Om de concurrentie voor te blijven en om de omvang, solvabiliteit en de scope te vergroten, moet Tyneso intern en extern groeien." Dat brengt heel wat investeringen met zich mee, dus ging Steven op zoek naar financiering.
“In onze zoektocht naar groeifinanciering kwamen we terecht bij The Harbour, het zusterbedrijf van WinWinner. The Harbour luisterde naar onze groeiplannen en raadde ons een crowdlendingcampagne bij WinWinner aan.” -Steven Tytgat, zaakvoerder Tyneso
De juiste financieringsmix en een passende tone of voice
Na een grondige screening nodigden we Steven uit voor een kick-off meeting. We overliepen samen het traject en werkten passende leningsmodaliteiten uit.
“Samen stelden we twee scenario’s op: eentje waarbij we het minimale doelbedrag van €150.000 behaalden en eentje waarbij de campagne het maximale doelbedrag van €300.000 zou bereiken. Het team van WinWinner werkte beide pistes uit, zodat we deze duidelijk konden communiceren naar onze potentiële investeerders.” – Steven Tytgat, zaakvoerder Tyneso
Naast de crowdlendingcampagne rekende Tyneso ook op de bank en op VLAIO als extra financieringskanalen. “Dat een succesvolle WinWinner-campagne vertrouwen opwekt bij de bank, vormde dan ook een groot voordeel om voor deze financieringsvorm te kiezen”, benadrukt Steven.
Tijdens de kick-off meeting brachten we niet enkel het financiële plaatje in kaart. We vroegen Steven ook om ons zijn ondernemersverhaal te vertellen, zodat we zijn klemtonen en nuances konden meenemen in de campagnetekst.
“De tekst op het platform was volledig in lijn met wie we zijn en wat we doen. Er was duidelijk rekening gehouden met hetgeen ik beklemtoond had tijdens de meeting. Hetzelfde geldt voor het persbericht en de social posts die WinWinner over onze campagne verspreidde.”
Drie partijen slaan de handen in elkaar
Tijdens de marketingworkshop gaven we Tyneso enkele tips en tricks en stemden we de communicatie van Tyneso en WinWinner op elkaar af. Aangezien de onderneming samenwerkt met marketing agency Marketing Fizz, nodigden we ook vaste marketing consultant Liese Bols uit.
“Liese zorgde voor een volledige online campagne via nieuwsbrieven en berichten op social media, terwijl ik persoonlijk contact opnam met mijn dichte netwerk”, aldus Steven. De samenwerking tussen Tyneso, Marketing Fizz en WinWinner miste haar effect niet.
“Een WinWinner-campagne fungeert niet alleen als een manier om groeifinanciering op te halen, maar ook als marketingtool. Tijdens de campagne zagen we het aantal bezoekers op onze website sterk toenemen en zowel onze bestaande klanten als onze concurrenten konden niet aan onze groeiplannen ontsnappen.” – Steven Tytgat, zaakvoerder Tyneso
De campagne nam een vliegende start en viel niet stil. Tyneso kon haar crowdlendingcampagne dan ook tevreden afsluiten met €220.500 op de teller, dankzij 34 investeerders.
De groeispurt is ingezet
Terwijl wij ons bezighielden met de administratie, kon Tyneso zich meteen op haar groeiambities storten.
“Intern hebben we vooral ingezet op de uitbreiding van het team. Twee nieuwe werkkrachten hebben reeds voor een jaar bevestigd en er staan nog drie vacatures open op onze website. Wat de externe groei betreft is het nog even afwachten. Het plan is om een Belgische of een Nederlandse IT-partij over te nemen. Op dit moment hebben we er nog geen op het oog, maar we zoeken actief naar opportuniteiten.” – Steven Tytgat, zaakvoerder Tyneso
Steven blikt dan ook tevreden terug op het WinWinner-traject: “Na jaren van organische groei zocht en vond Tyneso de nodige financiering om zowel intern als extern te groeien. Zowel de voorbereiding als de zoektocht zelf verliep erg vlot en leverde ons - naast financiële middelen - onverwacht ook heel wat marketing en naamsbekendheid op.”